De algemene functie van een
fietsdynamo (ook wel bekend als banddynamo) is om energie op te wekken waardoor
er spanning beschikbaar is voor de verlichting op de fiets. Hierdoor is de
fietser in het donker zichtbaar. De fietsdynamo word in werking gezet door de
rotatie van het fietswiel waarop de aandrijfwiel van de fietsdynamo is
aangesloten. Er word daarom gezegd dat de dynamo een apparaat is wat
mechanische kracht omzet in elektrische energie, om dit te kunnen doen word er
gebruikt gemaakt van magneten. In dit artikel gaan we kijken hoe een
fietsdynamo is opgebouwd en hoe de toegepaste techniek precies werkt.
Wist je dat
het word dynamo afgeleid is van het Griekse woord ‘dunamis’?
Dit betekend letterlijk ‘macht’.
Wist je dat
er maar liefst vier verschillende soorten fietsdynamo’s zijn?
De banddynamo, welke wij
behandelen in dit artikel, komt steeds minder voor. Mede door technische
ontwikkelingen zijn er ook andere varianten, zoals: de naafdynamo, de roldynamo
en de spaakdynamo.
Afbeelding 1 – doorsnede
van een fietsdynamo
OPBOUW
De opbouw van een fietsdynamo (zie
afbeelding 1) is als volgt:
1.
Loopwiel
De loopwiel
maakt contact met de fietsband.
2.
Hoofdas met rotor (magneet)
De hoofdas
is aangesloten op de loopwiel, wanneer de loopwiel roteert, dan roteert de
hoofdas en de rotor ook.
De rotor is
een permanente magneet met een diametrale magneetveld.
Dit
betekent, dat wanneer de magneetring voor je ligt, dat de noordpool zich
bijvoorbeeld aan de rechterkant bevindt en de zuidpool aan de linkerkant.
3.
Stator met koperen spoel
De stator is het stilstaand gedeelte
van de fietsbanddynamo, het bestaat uit een weekijzeren kern, met daaromheen
de wikkelingen van het koperdraad als spoel voor het opwekken van
het magnetisch veld.
Wist je dat
weekijzer een magnetiseerbaar materiaal is?
Dit betekend dat het weekijzer bij
contact met een magneet de eigenschappen van een magneet overneemt en ook als
magneet zal werken. Wanneer je de magneet weghaalt zal het weekijzer niet meer
werken als magneet. Dit word ook wel magnetische influentie genoemd.
De kern in een spoel bestaat uit
weekijzer om zeker te zijn dat het magneetveld helemaal wegvalt als de stroom
niet meer loopt.
4.
Koperdraad
Dit maakt
een gesloten stroomkring door het te verbinden met de fietslamp.
5.
Dynamo behuizing
6.
Fietsbevestiging met veermechanisme
Hierdoor
kan men de fietsdynamo tegen de fietsband aandrukken, of bij de fietsband
wegklikken.
7.
Bodembekapping
WERKING (eenvoudige uitleg)
Om de fietsdynamo te activeren moet
men eerst de loopwiel tegen de fietsband aandrukken, dit kan middels de
veermechanisme bij de fietsbevestiging.
De fietsdynamo word geactiveerd
middels de rotatie van de fietsband (dus door te gaan fietsen). Aan de zijkant
van de fietsband zitten groeven waarop het loopwiel van de fietsdynamo is
aangesloten.
Het loopwiel en de rotor (de permanente
magneet) zijn met elkaar verbonden middels een as. Wanneer de loopwiel roteert
dan roteert de rotor ook.
De rotor draait rond binnen in de
stator met de spoel van koperdraad. Door de rotatie van de rotor veranderd de
magnetische veld van de magneet voortdurend. Hierdoor ontstaat er elektrische
spanning in de spoel van de stator. Dit word elektromagnetische inductie
genoemd. Doordat de spoel in verbinding is met de fietsverlichting is er een
gesloten stroomkring en kan de stroom lopen.
Oei Oei al die dt-fouten! Dit betekenD (moet t zijn) dat het weekijzer. Dit wordT (t bijvoegen). Ik zou toch eerst wat elementaire grammatica leren....
BeantwoordenVerwijderenVol met fouten: "de loopwiel", "de magnetische veld".
BeantwoordenVerwijderenAls de technische uitleg ook zo goed is...