Een accuschroefboormachine is een
geweldige uitvinding om snel wat klusjes in huis te kunnen doen. De techniek in
een accuschroefboormachine is eigenlijk heel simpel, het bevat een accu, een
elektro motor en een mechanisme.
In dit artikel gaan we kijken hoe
een accuschroefboormachine is opgebouwd en hoe de toegepaste techniek precies
werkt.
OPBOUW
Afbeelding 1; Doorsnede van een Bosch accuschroefboormachine
Een accuschroefboormachine bestaat
uit de volgende onderdelen (zie afbeelding):
1.
Behuizing
2.
Accu
Dit is een oplaadbare batterij wat ervoor zorgt dat de accuschroefboormachine niet met een
kabel aangesloten hoeft te zijn op het stroomnetwerk.
De accu is verbonden met de elektrische drukknop.
Dit is een oplaadbare batterij wat ervoor zorgt dat de accuschroefboormachine niet met een
kabel aangesloten hoeft te zijn op het stroomnetwerk.
De accu is verbonden met de elektrische drukknop.
3.
Elektrische
drukknop
De elektrische drukknop zorgt ervoor dat er elektrische stroom naar de motor loopt en is
verbonden met de draairichting schakelaar.
De elektrische drukknop zorgt ervoor dat er elektrische stroom naar de motor loopt en is
verbonden met de draairichting schakelaar.
4.
Schakelaar
voor het instellen van de draairichting
De schakelaar bepaalt hoe de elektriciteit door de elektrische motor loopt, hierdoor kan men
kiezen uit drie opties:
De schakelaar bepaalt hoe de elektriciteit door de elektrische motor loopt, hierdoor kan men
kiezen uit drie opties:
-
Linksomdraaien,
zo draai je een schroef eruit.
-
Centraal,
zo gebeurt er niets.
-
Rechtsomdraaien,
zo draai je een schroef erin.
5.
Elektrische
motor
De elektrische motor heeft een aandrijfas met een cilindrische tandwiel met zes tanden. Deze
tandwiel is gekoppeld aan de planeetwielmechanisme.
De elektrische motor heeft een aandrijfas met een cilindrische tandwiel met zes tanden. Deze
tandwiel is gekoppeld aan de planeetwielmechanisme.
6. Een dubbele
planeetwielmechanisme in een behuizing
Het planeetwielmechanisme in onze situatie is een tandwielmechanisme welke voor een
snelheidsreductie (snelheidsvermindering) zorgt, en daarmee in staat is om een groot
vermogen over te brengen.
Het planeetwielmechanisme in onze situatie is een tandwielmechanisme welke voor een
snelheidsreductie (snelheidsvermindering) zorgt, en daarmee in staat is om een groot
vermogen over te brengen.
Afbeelding 2; Exploded view
planeetwielmechanisme in een accuschroefboormachine
Zoals in de
afbeelding hierboven zijn ziet het er van binnen meer complex uit dan we
beseffen.
De opbouw
in ons voorbeeld is als volgt:
a.
De
aandrijfas van de elektrische motor functioneert als de zonnewiel en heeft zes
tanden.
b.
Hieraan zijn
drie planeetwielen op aangesloten, met elk 19 tanden.
De
planeetwielen zijn aangesloten op de satellietwiel, welke 48 inwendige tanden
heeft.
De satellietwiel
is een vaste element en draait niet rond. De planeetwielen draaien dus rond
binnenin de satellietwiel.
c.
De
planeetwielen zijn gekoppeld aan een planeetwieldrager.
d. De planeetwieldrager heeft aan de andere zijde een tandwiel met zes tanden.
d. De planeetwieldrager heeft aan de andere zijde een tandwiel met zes tanden.
e.
De tandwiel
van de planeetwieldrager is weer aangesloten op een tweede serie van drie
planeetwielen met 19 tanden.
Deze
planeetwielen zijn weer aangesloten op een tweede satellietwiel met 48
inwendige tanden.
f.
De tweede
set planeetwielen zijn weer gekoppeld aan een tweede planeetwieldrager.
g.
Deze
planeetwieldrager is weer gekoppeld met de klauwplaat.
De overbrenging in ons voorbeeld is dan als volgt:
De
aandrijfas moet 3,17 keer draaien om de eerste set planeetwielen één keer te
laten
draaien.
De eerste
set planeetwielen moeten 2,53 keer draaien om één keer binnenin de
satellietwiel te draaien en daarmee de planeetwieldrager één keer te laten
draaien.
De
elektrische motor moet dus circa 8 keer draaien om de eerste planeetwieldrager
één
keer te laten draaien. Omdat er een dubbele planeetwielmechanisme in de
behuizing zit
moet de elektrische motor 8 x 8 = 64 keer draaien om de
klauwplaat één keer te laten
draaien.
Het neemt
dus 64 keer meer moeite om de motor te laten stoppen met draaien!
Wist je dat…
De tandwielen van het planeetwielmechanisme
ingevet moeten zijn? De vet of olie zorgt voor een goede smering en wordt ook
gebruikt om warmte af te voeren wat bij de wrijving ontstaat.
7.
Een
vergrendelingsmechanisme voor de klauwplaat
8.
De
klauwplaat
9.
Schroefbit
Afbeelding 3; Foto van de klauwplaat met schroefbit
WERKING
Door op de elektrische drukknop te
drukken begint er elektrische stroom vanuit de accu naar de motor te lopen.
Afhankelijk van hoe de draairichting schakelaar is ingesteld zal de elektrische
motor of linksomdraaien, of niet draaien of rechtsomdraaien. De aandrijfas van
de elektrische motor brengt het planeetwielmechanisme in werking. Deze zorgt
ervoor dat de klauwplaat met minder toeren draait dan de elektrische motor,
hierdoor kan met meer kracht geschroefd of geboord worden. Afhankelijk van wat
men in de klauwplaat geklemd heeft kan men boren of schroeven. Dus aan de slag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten