donderdag 8 december 2016

Hoe werkt een fietspomp?

Als je fiets een zachte band heeft dan heb je een apparaat nodig om de fietsband op de juiste spanning te brengen, dit apparaat noemen we een fietspomp. Een echte klassieker hierin is de jumbo fietspomp. In dit artikel gaan we kijken hoe de fietspomp is opgebouwd en hoe de toegepaste techniek precies werkt.

Wist je dat er meerdere type fietspompen zijn?
Je hebt naast de traditionele baanpompen, ook CO2 pompen (vaak gebruikt bij race fietsen), maar ook framepompen, minipompen en voetpompen.


Afbeelding 1 – doorsnede van een fietspomp


OPBOUW
De opbouw van een fietspomp is vrij simpel:
1.    Handvat
2.    Plunjerstaaf
3.    Bovenkap
4.    Cilindrische koker
5.    Voet
6.    Leren schijf
7.    Pompslang
8.    Nippel met klemmechanisme


WERKING
De fietspomp werkt door het creëren van luchtdruk in de cilindrische koker. Door de handvat omhoog te trekken verzamelt er lucht in de cilindrische koker. Wanneer de handvat naar beneden geduwd word en ontstaat er een luchtdruk. Vanwege de luchtdruk verplaatst de lucht zich door de ventiel in de fietsband. In de ventiel zit een terugslagklep wat ervoor zorgt dat de lucht niet uit de fietsband ontsnapt.



Afbeelding 2 – Ventiel in de fietsband

Geen opmerkingen:

Een reactie posten