Als je fiets een zachte band heeft
dan heb je een apparaat nodig om de fietsband op de juiste spanning te brengen,
dit apparaat noemen we een fietspomp. Een echte klassieker hierin is de jumbo
fietspomp. In dit artikel gaan we kijken hoe de fietspomp is opgebouwd en hoe
de toegepaste techniek precies werkt.
Wist je dat er meerdere type
fietspompen zijn?
Je hebt
naast de traditionele baanpompen, ook CO2 pompen (vaak gebruikt bij race
fietsen), maar ook framepompen, minipompen en voetpompen.
Afbeelding 1 – doorsnede
van een fietspomp
OPBOUW
De opbouw van een fietspomp is vrij
simpel:
1.
Handvat
2.
Plunjerstaaf
3.
Bovenkap
4.
Cilindrische koker
5.
Voet
6.
Leren schijf
7.
Pompslang
8.
Nippel met klemmechanisme
WERKING
De fietspomp werkt door het creëren
van luchtdruk in de cilindrische koker. Door de handvat omhoog te trekken verzamelt
er lucht in de cilindrische koker. Wanneer de handvat naar beneden geduwd word
en ontstaat er een luchtdruk. Vanwege de luchtdruk verplaatst de lucht zich
door de ventiel in de fietsband. In de ventiel zit een terugslagklep wat ervoor
zorgt dat de lucht niet uit de fietsband ontsnapt.
Afbeelding 2 – Ventiel in
de fietsband
Geen opmerkingen:
Een reactie posten